Sunday, October 02, 2011

Rondje Amsterdam

Omdat ik weinig tijd over heb om ook nog heel veel stukjes te schrijven, ga ik maar wat onderwerpen combineren. Vandaag gaat het over mijn vliegtochtje met Hans vanaf Lelystad airport over Amsterdam en over ons nieuwe huis. Want dat heb ik tijdens dit vliegtochtje kunnen fotograferen.
Vandaag mooi weer en we hebben er zin in. We zitten in het vliegtuig en Hans werkt de checklist af. Bij stap nummer zoveel hoort de motor te beginnen met draaien, maar dat inmiddels vertrouwde beeld en geluid blijft deze keer uit. De accu is leeg. Terwijl ik nog na zit te denken over het nummer van de ANWB, het kunnen aanduwen van een vliegtuig, de propellor een ouderwetse duw geven of zoeken naar een ander vliegtuig om ons te slepen, is Hans het vliegtuig al uitgesprongen om de monteurs te gaan halen. Zo heb ik even tijd om rustig een fotootje van de PH-LFA te maken.



De monteurs komen al snel aanwandelen met een groot uitgevallen accu en binnen de kortste keren draait de propellor weer vertrouwd zijn rondjes. En nu maar hopen dat de accu snel opgeladen wordt, want straks in de lucht zijn die monteurs vast niet in de buurt.
Terwijl we staan te wachten om te kunnen vertrekken, komt er nog een helikopter voorbij vliegen. Voordeel is dat ze niet zo snel gaan, dan kun je er nog een foto van maken.



We vertrekken richting het zuiden en dat is dan meteen de goede kant op en al snel vliegen we al boven het IJsselmeer. Heel in de verte zie ik de bekende vuurtoren.


De toestemming om het luchtruim van Amsterdam in te vliegen wordt direct gegeven en zo vliegen we al snel boven de binnenstad en nu op zoek naar onze nieuwe woning aan het Balboaplein. Vanuit de lucht is het altijd weer even zoeken, maar uiteindelijk herken ik het plein en onze nieuwe woning.


Na twee hele mooie rondjes om het plein zet Hans alweer koers naar Lelystad. Sommige gebouwen zijn, ook vanuit de lucht, heel herkenbaar.


Onderweg naar Lelystad doen we boven Almere Poort ook nog een extra rondje en ook deze foto's lukken aardig.




En dan zet Hans de landing in en voor mijn gevoel is het allemaal heel snel gegaan, maar toch zijn we bijna een uur in de lucht geweest.
Vliegen in zo'n Cessna blijft een bijzondere ervaring en zeker als je boven Amsterdam een paar rondjes kunt vliegen. Binnenkort stappen we ook weer eens in een groter vliegtuig. Twee weekjes vakantie naar SiciliĆ«! Binnenkort op deze blog.

1 comment:

Theo said...

Leuke plaatjes weer... Jullie gaan trouwens wel vaak naar Siciliƫ. Ik zou toch zweren dat je net terug bent!